Osuuspankin verkkopalvelut kyberhyökkäyksen kohteena

Monet OP:n asiakkaat säikähtivät syystä, kun uutisissa ja Osuuspankin verkkosivuilla tiedotettiin sunnuntaina 9.tammikuuta, kuinka Osuuspankin verkkosivut olivat joutuneet kyberhyökkäyksen kohteeksi.

Kyseinen hyökkäys johti OP:n verkkopalvelun toimintahäiriöön, jonka aikana OP:n verkkosivut olivat alhaalla useamman tunnin ajan.

OP kyberhyökkäyksen kohteena: Tulisiko asiakkaiden huolestua?

OP:n Verkkopalvelun häiriö alkoi aamukuuden aikaan ja kesti noin kello 12.30 asti iltapäivällä. Toimintahäiriön aikana esimerkiksi mobiilipankki sekä OP:n myöntämillä pankki- ja luottokorteilla maksaminen toimivat kuitenkin täysin normaalisti.

Tästä syystä kaikki asiakkaat eivät välttämättä edes huomanneet toimintahäiriötä sunnuntaiaamun aikana kuin vasta sitten, kun tapahtumasta kerrottiin uutisissa.

Luonnollisesti uutisen lukeminen huolestutti varmasti monia OP:n asiakkaita, mutta itse pankin mukaan syytä huoleen ei kuitenkaan ole. OP julkaisi omilla Twitter-sivuillaan lyhyehkön päivityksen, jossa se tiedotti, että kyberhyökkäys saatiin estettyä ja toimintahäiriö oli jo sunnuntai-iltapäivään mennessä saatu kokonaan korjattua, eli asiakkaat pystyivät käyttämään OP:n verkkosivuja taas täysin normaalisti.

Lisäksi OP on vahvistanut asiakkailleen parhaan mahdollisen tiedon: kyberhyökkäys ei saattanut vaaraan asiakkaiden henkilökohtaisia tietoja tai talletuksia.

Kyberhyökkäys on kuitenkin osoittanut, että rikolliset ovat röyhkeitä ja yrittävät aina tilaisuuden tullen iskeä pankin palveluihin, jos se vain on mahdollista.

Samalla on toki hyvä pitää mielessä, että suomalaiset pankit käyttävät kaikkein korkeimpia turvaominaisuuksia asiakkaidensa tietojen ja talletusten suojaamiseen juuri siitä samasta syystä, että pankit ovat kyberrikollisille erittäin arvokas kohde.

Pankit ovat varustaneet verkkopalvelunsa äärimmäisen tiukoilla turvallisuusmenetelmillä, mutta toisaalta myös asiakkaan on kannettava oma kortensa kekoon. Pankin omat turvallisuusmenetelmät eivät pysty suojaamaan asiakkaidensa talletuksia ja henkilötietoja silloin, jos asiakas itse ei huolehdi verkkopalveluiden turvallisesta käytöstä.

Turvallisen käytön takaamiseksi onkin suositeltavaa, että asiakkaat noudattavat pankin antamia turvallisuusohjeita, joihin on mahdollista tutustua oman pankin kotisivuilla tai ottamalla yhteyttä pankin asiakaspalveluun.

Marcia Gutierrez

Related Posts

Joustoluoton hakeminen mobiililaitteella

Comments Off on Joustoluoton hakeminen mobiililaitteella

Lainojen yhdistäminen vertailupalvelun kautta

Comments Off on Lainojen yhdistäminen vertailupalvelun kautta

Terveydenhoitopalvelut verkossa korona-aikana

Comments Off on Terveydenhoitopalvelut verkossa korona-aikana

Kilahtiko sähköpostiin ilmoitus sähkösopimuksesi kallistumisesta?

Comments Off on Kilahtiko sähköpostiin ilmoitus sähkösopimuksesi kallistumisesta?

Create Account



Log In Your Account