Terveydenhoitopalvelut verkossa korona-aikana

Koronapandemian ties kuinka monennen aallon jyllätessä terveydenhoitopalvelut ovat joutuneet ottamaan valtavia harppauksia sähköisten palveluidensa kehittämisessä pystyäkseen takaamaan kaikille kansalaisille yhtäläisen mahdollisuuden terveydenhoitopalveluiden käyttöön.

Korona-aikana verkkopalveluiden merkitys on kasvanut periaatteessa kaikilla aloilla aina opiskelusta harrastamiseen, mutta erityisesti terveydenhoitopalvelut on joutuneet kriittisen asemansa takia todellisen murrokseen.

Sähköisten palveluiden käyttö on lisääntynyt

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) teettämän kyselyn mukaan yli 20 prosenttia suomalaisista kävi vuonna 2020 sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolla etänä. Vastaanotto järjestettiin esimerkiksi videoyhteyden tai chat-palvelun välityksellä.

Digitalisaatio ja teknologiset harppaukset sosiaali- ja terveydenhuollon alalla ovat kasvaneet reilussa 7 vuodessa valtavasti, sillä esimerkiksi Omakanta-palvelua käyttivät vuonna 2014 vain noin 16 prosenttia väestöstä, kun taas vastaava luku oli 2020 jo 64 prosenttia – johtuen ainakin osittain siitä, että koronapassin voi ladata nimenomaan Omakannasta.

Sähköisten terveydenhoitopalveluiden merkitys kasvaa samalla, kun pienempien kuntien terveydenhuollon saatavuutta kutistetaan. Esimerkiksi jonot omat paikkakunnan lääkärin vastaanotolle saattavat venyä kuukausien päähän, mutta videoyhteyden välityksellä lääkäriin voisi saada yhteyden toiselta paikkakunnalla vaikka samalle päivälle.

Opastusta kuitenkin tarvitaan, sillä vajaa 20 prosenttia THL:n kyselyyn osallistuneista koki, että he tarvitsevat enemmän neuvoja sähköisten palveluiden käyttämiseen. Digitalisaatio on vetänyt omalta osaltaan kansaa kahtia, jolloin enemmän digitaitoja omaavat ihmiset saavat kattavampaa palvelua kuin ne, jotka eivät osaa käyttää esimerkiksi tietokonetta.

Erityisesti vanhukset ovat vaarassa syrjäytyä, kun palveluista yhä suurempi osa on siirtymässä verkkoon. THL:n mukaan näitä verkkopalveluita kehitettäessä tullaan kuitenkin ottamaan paremmin huomioon myös ne kansalaiset, joillä ei ole aikaisempaa kokemusta digitaidoista, ja jotka eivät tällä hetkellä käytä lainkaan terveydenhuollon verkkopalveluita.

Marcia Gutierrez

Create Account



Log In Your Account